B2C neboli obchodník zákazníkovi
Jedná se o nejčastější internetový model, kdy obchodník přímo dodává své služby nebo výrobky koncovému zákazníkovi tedy spotřebiteli. Také se tomu často říká e-business. Velkému rozšíření samozřejmě dopomohl internet. Díky němu dochází k rychlému a levnému zpřístupnění nabídky služeb a produktů. A to pomocí eshopů, webových aplikací a jiných internetových obchodů. Tedy i ušetření nákladů pro podnikatele provozující tyto obchody. Jak to vypadá v praxi? Představte si, že zatoužíte po nové televizi. Aby Vám mohla říkat pane, musíte si ji koupit u autorizovaného prodejce. Objednáte si ji na internetu, zaplatíte a tím mezi Vámi vzniká vztah B2C.
Oblasti B2C
Obchodování pomoci systému B2C můžeme rozdělit do tří oblastí. Jedná se o prodej informací, prodej zboží a poskytování reklamního prostoru. Prodej informací neboli anglicky nazýváno bit business se jedná o distribuování produktu elektronickou cestou. Můžeme zde zařadit například prodej softwaru nebo publikování informací. Druhá oblast je velmi známá a snad každý už ji někdy vyzkoušel. Jedná se o internetový nákup i platbu za hmotný produkt. V poslední oblasti kdy se jedná o poskytování reklamního prostoru, jde hlavně o to mít k dispozici dostatečně vysoce navštěvovaný server.
Motivace nákupu v systému B2C
B2C systém je hodně otevřen širokému spektru spotřebitelů. Na tyto spotřebitele platí masová komunikace. Zákazník se rozhoduje zcela impulsivně na základě emocí a dle toho také vypadají jeho nákupy. Poptávku po produktu nebo službě lze ovlivnit slevami, akcemi. Distribuční cesty v systému Business to Costumer jsou dlouhé. Než se zboží dostane ke koncovému zákazníku, musí projít od výrobce, přes velkoobchod až do maloobchodu kde si jej spotřebitel koupí. Pokud má systém dobře fungovat je potřeba spotřebitele naslouchat a vypíchnout potřeby, které jsou důležité a pomohou k prodeji. Každý zákazník v systému B2C je jedinečný a je potřeba se mu věnovat tak jako kdyby byl Váš jediný.